10 Oktober 2011

Saya Sayang Keluarga Saya...

Cara menunjukkan kasih sayang kepada ahli keluarga:
*Tunjukkan melalui pelaksanaan tanggung jawab. Bertanggung jawablah untuk memenuhi keperluan ahli keluarga. Isteri misalnya, boleh menunjukkan rasa kasih sayang dengan menjalankan tanggungjawab melayan suami dan anak anak dengan ikhlas.
*Buktikan kasih sayang melalui pengorbanan. Jika ada perasaan sayang maka seseorang itu mesti sanggup berkorban dan bertungkus lumus berusaha mencapai sesuatu atau untuk keselesaan orang yang disayangi
*Perasaan hormat juga adalah bukti kasih sayang. Konsep menghormati hendak lah sedia peka, tidak egoistik dan tidak mudah bertindak mengeksploitasi orang lain untuk kepentingan diri sendiri.
*Jangan menyembunyikan perasaan cinta dan kasih sayang.Sebaliknya bersikap terbuka jika melahirkan perasaan. Sentiasalah ungkapkan kata-kata cinta dan sayang kepada ahli keluarga.
*Sokonglah ucapan-ucapan cinta melalui sentuhan, belaian dan pemahaman yang ikhlas. Sentuhan lembut seperti menepuk bahu dan pandangan lembut sewaktu berbual amat baik untuk diamalkan.
*Hadiah-hadiah dan sambutan tertentu dapat juga membuktikan perasaan kasih sayang. Maka berusahalah mengingati hari -hari istimewa setiap ahli keluarga seperti ulang tahun perkahwinan, hari lahir dan sebagainya.
*Apabila berjauhan, kirimlah surat , poskad atau telefon untuk melahirkan rasa kerinduan kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails